Piękny EGZEMPLARZ… To TY?

Gdy poznajemy świat i ludzi, czasem po prostu wygrywa biologia. To ona instynktownie każe nam wybierać zdrowe i silne „egzemplarze”. Tak działa prawo doboru naturalnego.  Kobiety zwracają uwagę na mężczyzn postawnych i barczystych o symetrycznych twarzach i wyraźnie zarysowanych kościach żuchwy. Mężczyźni koncentrują uwagę na proporcjonalnych kształtach gibkich kobiet o pięknych włosach, zdrowej skórze i wydatnych ustach. Zadbanych, ale nie „plastikowych”.

Mózg ludzki skrywa wiele tajemnic. Nie zawsze nasze decyzje wydają się być oczywiste i w pełni zrozumiałe. Bardzo często kierujemy się emocjami. Za taką sytuację odpowiedzialne są trzy mózgi: gadzi, pierwotny – regulujący popędy; ssaków niższych, część limbiczna – regulujący  emocje oraz ssaków wyższych, kora nowa – regulująca myślenie i planowanie. To oczywiście w wielkim uproszczeniu, bo mózg jest do niczego nie porównywalną machiną złożoną z 86 miliardów neuronów, które łączą się ze sobą. Lubimy sądzić, że nasze decyzje i zachowania są racjonalne. Nie są! Kupujemy emocjonalnie, wchodzimy w toksyczne związki, pochopnie oceniamy, nie potrafimy powiedzieć „nie”, robimy milion innych rzeczy, które wcale nie są racjonalne. Nasze oceny innych też nie są racjonalne, ale są w pewien sposób uwarunkowane. Ponadto mózgi ssaków niższych i wyższych sterują naszym lękiem i ucieczką, co oznacza , że dwie trzecie naszego mózgu zwykle jest niechętne nowym poczynaniom. Z lękiem patrzymy na nowe znajomości, nową pracę, nowe przedsięwzięcia. Z tej perspektywy reagujemy jak zwierzęta, instynktownie, zgodnie z zasadą „uciekaj albo walcz”.

Jak zatem oswoić w sobie zwierzę? 😉 Przyjrzyj się kilku zasadom, które mogą zwiększyć twoje szanse w kontaktach społecznych, czy towarzyskich na przykład na randce oraz na rynku pracy. Niektóre z nich można wcielić w życie w ciągu 5 minut! 😉

  1. Czysta ekspozycja to zasada, która mówi, że im częściej kogoś widzimy, tym bardziej się z nim psychicznie wiążemy. Dlatego w świecie mediów, czy polityki stosuje się zasadę, że nie ważne, jak o tobie mówią, ważne, że mówią 😉
  1. Jako bardziej inteligentne oceniamy osoby, które na zdjęciach eksponują swoją twarz, czy popiersie, niż te, które eksponują całą sylwetkę. Badania dowodzą, że przez sześć ostatnich wieków mężczyźni znacznie częściej na portretach i zdjęciach byli przedstawiani od torsu w górę, kobiety odwrotnie – w całej swojej okazałości – przedstawiano ich całą sylwetkę.
  1. Ludzie lubią bardziej tych, którzy są do nich podobni. Bliżsi są nam ci, którzy podobnie się ubierają, mają podobne poglądy, wartości, kibicują tym samym drużynom. Działa tutaj tzw. efekt kameleona. Lubimy tych, którzy w ten sam sposób się śmieją, odzwierciedlają nasze gesty, czy mimikę.
  2. Ludzie lubią tych, którzy ich lubią. Nie pozostajemy obojętni na komplementy, uśmiech czy życzliwość. Nota bene bardziej cenimy życzliwość niż inteligencję!
  1. Piękne twarze przykuwają na dłużej uwagę dzieci, ładne dzieci są faworyzowane przez nauczycieli w szkole, przystojni przestępcy unikają kar lub dostają niższe wyroki w sądach, ładnie ubrani ludzie mogą liczyć na znacznie szybszą pomoc w sytuacjach społecznych.
  1. Atrakcyjność fizyczna to nie tylko biologiczne uwarunkowanie wyglądu, to zapach, uśmiech, umyte włosy, czyste paznokcie, schludne ubranie – coś, o co może zadbać każdy człowiek w cywilizowanym kraju.
  1. Atrakcyjność to ciepły, spokojny głos.Można go ćwiczyć.
  1. Atrakcyjność to pewna siebie postawa. Poprzez wyprostowanie się, otwartą postawę ciała, uniesienie podbródka (nie za wysoko, aby nie wyjść na kogoś, kto zadziera nosa) wpływamy na hormony i podniesienie poziomu testosteronu w organizmie w ciągu mniej niż 2 minut. Natychmiast zmienia się nasze wewnętrzne poczucie pewności siebie i poczucie własnej wartości. Ludzie lubią tych, którzy nie wchodzą w pychę, ale są pewni siebie.
  1. Nie lubimy kobiet, które są wymalowane za ostro. Dotyczy to odbioru tak innych kobiet, jak i mężczyzn. Ludzie są skłoni oceniać takie zabiegi kosmetyczne podobnie jak operacje plastyczne – jako zbyt dużą ingerencję w naturę.
  1. Faceci lubią kobiety w czerwieni (uwarunkowanie ewolucyjne) kobiety lubią u mężczyzn płaskie brzuchy (prawdopodobnie także uwarunkowanie ewolucyjne).
  1. Przekonanie o swojej atrakcyjności i poczucie własnej wartości wpływa na to, w jaki sposób pokazujemy się światu. Może czasem warto zacząć od zmiany myśli.
  1. Ludzie oceniają nas tak, jak my siebie oceniamy. W tym wypadku trzeba zacząć od zmiany myśli na własny temat.

Zasad, które wpływają na sukces społeczny i ocenę nas przez innych jest na pęczki. Nie tylko chodzi o wygląd zewnętrzny, chodzi o całą inteligencję społeczno – emocjonalną, o zmianę przekonań na własny temat i gotowość na kreowanie swojego wizerunku w sposób wielowymiarowy.

Powodzenia! 😉

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*